Kohti erinomaista palvelu­kokemusta

Asiakas- ja toimittaja­tyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti. Asiakas- ja toimittaja­tyytyväisyys­kyselyt toteutetaan vuosittain tammi­kuussa. Aikaisemmin toimittaja­tyytyväisyys­kysely toteutettiin joka toinen vuosi, mutta vuodesta 2023 lähtien molemmat kyselyt päätettiin toteuttaa samassa rytmissä.

Asiakkaiden antama palaute toiminnastamme parani entisestään. Edellisten vuosien tapaan asiakkaiden eniten arvostamat asiat toiminnassamme olivat hankinta­lain tuntemus ja kilpailutus­osaaminen, palvelu­asenne sekä yhteys­henkilöiden toiminta. Myös sopimustoimittajiltamme saimme entistäkin paremman arvion yhteistyöstä. Suurimmat vahvuutemme toimittajien mukaan olivat hankinta­lain ja kilpailutus­menettelyn tuntemus sekä sopimus­yhteys­henkilön toiminta.

Asiakkaat tyytyväisiä Hanselin palveluihin

Vuoden 2024 asiakas­tyytyväisyys­tutkimuksen tulokset käytiin läpi johto­ryhmässä sekä henkilöstö­infossa. Tuloksia hyödynnetään kehittämis­toimen­piteiden suunnittelussa. Asiakkaiden kokonais­tyytyväisyys 4,24 oli parempi kuin edellisenä vuonna (2023: 4,19) huolimatta maailman­tilanteen muutoksista ja julkisen hallinnon säästö­paineista, jotka vaikuttivat Hanselinkin toimintaan. Ukrainan sota ja pakotteet vaikuttivat edelleen Hanselin toimintaan.

 

Asiakastyytyväisyys 4,24.

 

Asiakas­työssä kasvokkain kohtaamiset ja tapahtumat ovat lisääntyneet, mutta toki edelleen on myös paljon verkko­tapaamisia ja webinaareja. Hanselin vahvuuksina asiakas­tyytyväisyys­kyselyssä nousivat edellis­vuoden tapaan hankintalain tuntemus ja kilpailutus­osaaminen, palvelu­asenne ja yhteys­henkilöiden toiminta.

”Korkeimmat arvo­sanat annettiin hankinta­lain tuntemuksesta ja kilpailutus­osaamisesta sekä palvelu­asenteesta.”

Kehitys­kohteiksi asiakkaat nimesivät edellis­vuoden tapaan asiakkaiden tarpeiden tuntemisen sekä yhteis­hankintojen hyödyt ja toimivuuden. Näissä molemmissa oli kuitenkin tapahtunut parannusta edelliseen vuoteen verrattuna.

Asiakas­kyselyyn vastasi yhteensä 478 (2023: 466) viime vuoden aikana Hanselin kanssa asioinutta asiakasta.

  • Arvo­sanojen keski­arvo oli 4,24 (2023: 4,19)
  • Kokonais­arvo­sanan 3,50 tai parempi antoi 89 % (2023: 90 %)
  • Kokonais­arvo­sanan 2,99 tai huonompi antoi 4 % (2023: 5 %)

Osa hanselilaisten tulos­palkkiosta on sidottu saatuun asiakas­palautteeseen.

Yhteis­työ sopimus­toimittajien kanssa sujuu

Vuoden 2024 toimittaja­tyytyväisyys­kyselyn tulosten keskiarvo oli 4,12. Arvosana oli paras, jonka toimittajat ovat meille antaneet vuosina 2014–2024, kun toimittaja­tyytyväisyyttä on mitattu. Kyselyyn vastasi 159 viime vuoden aikana Hanselin kanssa asioinutta toimittaja­yritysten nimeämää sopimus­yhteys­henkilöä.

 

Toimittajatyytyväisyys 4,12.

 

Kyselyllä selvitettiin toimittajien tyytyväisyyttä kuuteen asiaan:

  • hankinta­lain ja kilpailutus­menettelyjen tuntemus
  • kilpailutus­prosessin sujuvuus
  • Hanselin toiminnan tasa­puolisuus
  • tiedottaminen yhteis­hankinta­järjestelyistä ja kilpailutuksista
  • sopimus­yhteys­henkilön toiminta
  • hankinnan kohteen tuntemus (tuotteet ja palvelut).

Suurimmat vahvuutemme toimittajien mukaan olivat hankinta­lain ja kilpailutus­menettelyn tuntemus 4,32 (2023: 4,31) sekä sopimus­yhteys­henkilön toiminta, joka sai arvosanan 4,29 (2023: 4,35). Huippu­arvo­sanan viisi antoi kyseisille tekijöille 48 ja 58 prosenttia vastaajista.

Tulosten perusteella merkittävin kehittämis­kohde on kilpailutus­prosessin sujuvuus. Tämän osa­tekijän sopimus­toimittajamme arvioivat tasolle 3,89 (2023: 3,64). Arvosana oli kuitenkin selvästi edellis­vuotta parempi.

  • Arvo­sanojen keski­arvo oli 4,12 (2023: 4,06).
  • Kokonais­arvo­sanan 3,50 tai parempi antoi 82,8 % (2023: 81,6 %).
  • Kokonais­arvo­sanan 2,99 tai huonompi antoi 6,4 % (2023: 5,9 %).

Vuoden 2024 toimittaja­tyytyväisyys­kyselyn tulokset käytiin läpi johto­ryhmässä, kategoria­päälliköiden kanssa sekä henkilöstö­infossa. Tuloksia hyödynnettiin vuoden 2025 toimittaja­yhteistyön kehittämis­toimen­piteiden suunnitelmassa, jota tehtiin yhdessä kategoria­päälliköiden ja muun henkilöstön kanssa. Kategoria­päälliköiden tulos­palkkio on osittain sidottu saatuun toimittaja­palautteeseen.

Tavoitteena erinomainen digitaalinen palvelu­kokemus

Hansel.fi-verkko­palvelu on asiakkaidemme ja sopimus­toimittajiemme käyttämä, jatkuvasti kehittyvä asiointi­kanava. Verkko­palvelussamme asiakkaamme voivat esimerkiksi liittyä yhteis­hankintoihin, tehdä mini­kilpailutuksia, seurata hankintojensa kehitystä tai tutustua yhteis­hankinnan asiakirjoihin. Myös sopimus­toimittajillemme on tarjolla moni­puolisia ohje­materiaaleja ja useita asiointia helpottavia palveluita. Hanselin digitaalisten palveluiden määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina, ja tavoitteenamme on varmistaa, että niiden käyttäminen on mahdollisimman helppoa ja sujuvaa jatkossakin.

”Pyrimme varmistamaan, että asiakkaamme ja sopimus­toimittajamme kokevat asioinnin kanssamme sujuvaksi kaikissa kosketus­pisteissä.”

Strategiamme mukaan haluamme tarjota toimialan parhaan digitaalisen palvelu­kokemuksen. Vuonna 2024 käynnistimme projektin, jonka ensimmäisessä vaiheessa keskitymme määrittelemään, mitä erinomainen digitaalinen palvelu­kokemus meille ja sidos­ryhmillemme käytännössä tarkoittaa. Projektissa haastattelemme asiakkaita ja sopimus­toimittajia sekä teemme sisäisiä kyselyjä, joiden avulla kartoitamme nykytilaa ja asetamme tavoitetilan.

Projektin seuraavissa vaiheissa keskitymme konkreettisiin toimen­piteisiin ja mittareihin, joiden avulla seuraamme edistymistämme matkalla kohti asetettuja tavoitteita. Aloitamme myös keskeisimpien asiakas- ja toimittaja­polkujen kuvaamisen, jotta voimme kehittää palveluitamme sidos­ryhmiemme tarpeita paremmin vastaaviksi.

Projekti on keskeinen osa strategiamme toteutusta, ja sen avulla pyrimme varmistamaan, että asiakkaamme ja sopimus­toimittajamme kokevat asioinnin kanssamme sujuvaksi kaikissa kosketus­pisteissä.

Tulosta

Sinua voi myös kiinnostaa

Toimitusjohtajan katsaus

Vuoden 2024 julkis­hallinnon isot säästöt näkyivät myös hankinnoissa.

Lue juttu

Tapahtumia livenä ja linjoilla

Hanselin järjestämät tapahtumat ovat perinteisesti olleet sidos­ryhmiemme suosiossa.

Lue juttu

Digitaalisia palveluita kehitettiin asiakkaiden avuksi

Vuoden 2024 aikana digitaalisten palveluidemme kehittämistä ohjasivat kolme keskeistä teemaa.

Lue juttu